17 Mart 2016 Perşembe

Kamu İç Denetim Standartları ve Meslek Ahlak Kuralları

Kamu İç Denetim Standartları ve Meslek Ahlak Kuralları



  1. Kamu İç Denetim Standartları Amacı;
    1. Denetime ilişkin temel ilkeleri belirlemek,
    2. İç Denetim faaliyetlerine ilişkin bir çerçeve oluşturmak (tek tip rehberlik),
    3. Denetim mesleğinin güvenirliliğini artırmak,
    4. Denetimin rolü hakkında ilgili tarafları bilgilendirmek,
    5. Denetimlerin kalitesine yönelik iç ve dış değerlendirmelere bir temel oluşturmak
.
  1. Nitelik Standartları?
Standartlar iki ana gruba ayrılmıştır. Nitelik standartları, Çalışma standartları. Uygulama standartları var ancak Türkiye’de böyle bir kategori yok. [Güvence (G), assurange (A)] ve [Danışmanlık (D) (counseling (C)]
İşi yapan denetçi ve denetim birimiyle ilgilidir.İç denetim birimi ve iç denetçilerin sahip olması gereken nitelikleri, Kurumsal örgütlenme şeklini, Amaç, yetki ve sorumluluklarının nasıl belirleneceğini, İç denetim birimi ve iç denetim elemanlarının bağımsızlığı ve mesleki yeterliliklerini. düzenlemektedir.
  1. 1000 Amaç, Yetki ve Sorumluluklar (yönerge ile belirlenir.)
  2. 1100 Bağımsızlık ve Tarafsızlık (iç denetim bağımsız, iç denetçi tarafsız olmalıdır) (1130 .G1 – İç denetçiler, daha önce sorumlu olduğu faaliyetlere ilişkin denetim görevi yapmaktan kaçınmak zorundadır.)
  3. 1200 Yetkinlik ve Azamî Mesleki Özen ve Dikkat  (denetçide bilgi beceri olmalı,
  4. 1300 Kalite Güvence ve Geliştirme Programı (birim tarafından kendi kendine yıllık iç değerlendirme, beş yılda bir İDKK tarafından dış değerlendirme) (1311 - İç Değerlendirmeler - 1312 - Dış Değerlendirmeler )

  1. İç Denetim Faaliyeti Yönetimi İçin
    1. Stratejik Plan
    2. Kamu İç Denetim Strateji Belgesi
    3. Kurum birimleri görüşleri
    4. Üst yönetici görüşleri

  1. Çalışma (Performans) Standartları
    1. İç denetim faaliyetinin aşamaları, yönetilmesi ve çalışmaların planlanmasını,
    2. İDY tarafından yapılacak planlama, kaynak ve zaman yönetimi ve koordinasyon işlemlerini,
    3. İç denetim faaliyeti sırasında risk yönetimi ve iç kontrol sistemlerinin değerlendirilmesine yönelik faaliyetleri,
    4. İç denetim faaliyetlerinin sonuçlarının raporlanmasına ve izlenmesine yönelik hususları. düzenlemektedir.
      1. 2000 İç Denetim Faaliyetinin Yönetimi
      2. 2100 İşin Niteliği
      3. 2200 Görev Planlaması
      4. 2300 Görevin Yürütülmesi
      5. 2400 Sonuçların Raporlanması
      6. 2500 İlerlemenin İzlenmesi
      7. 2600 Yönetimin Artık Riskleri Üstlenmesi

  1. Kamu İç Denetçileri Meslek Ahlak Kuralları
Yasal Dayanak;
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 67 nci maddesinin (k) bendi uyarınca; İç denetçilerin uyacakları etik kurallar İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenmiştir.
İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesi: «İç denetçiler, Kurul tarafından belirlenen denetim standartlarına ve etik kurallara uymakla yükümlüdür. Bu standart ve kurallar, uluslararası genel kabul görmüş standart ve kurallar dikkate alınarak belirlenir.»
Uluslararası İç Denetçiler Enstitüsünün (IIA) Meslek Ahlak Kuralları esas alınarak hazırlanmıştır. (4 İlkeden soru gelebilir)
    1. Dürüstlük: İç denetçilerin dürüstlüğü güven verir ve böylece vardıkları kanaat ve değerlendirmelere itimat edilmesine zemin oluşturur.
    2. Tarafsızlık, Nesnellik, Bağımsızlık: İç denetçiler, yaptıkları denetimlerle ilgili bilgi toplarken, değerlendirirken ve raporlarken en üst düzeyde mesleki tarafsızlık sergiler. İç denetçiler ilgili tüm şartların değerlendirmesini adil ve önyargısız bir şekilde yapar ve kendisi veya diğerlerinin menfaatlerinden etkilenmez.
    3. Gizlilik: İç denetçiler, denetim esnasında elde ettikleri bilgilerin gizliliğine saygı gösterir, hukuki ve mesleki zorunluluk olmadıkça bunları yayınlayamaz ve açıklayamaz.
    4. Yetkinlik (Ehil Olma) İç denetçiler, iç denetim hizmetlerinin yürütülmesinde gereken bilgi, beceri ve tecrübeyi ortaya koyarlar.
Çıkar Çatışması;
İç denetçiler denetlenen birime denetim dışında danışmanlık veya başka hizmetler veriyorsa, bu hizmetlerin çıkar çatışmasına yol açmamasına özen gösterir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder