Kamu Muhasebesi
- Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliğine göre hangisi değildir.
- Belgelendirme
- Dönemsellik
- İhtiyatlılık
- Maliyet Esası
- Sosyal Sorumluluk kavramı
- Süreklilik
- Parayla Ölçülme
- Tam Açıklama
- Tarafsızlık
- Tutarlılık
- Önemlilik
- Özün Önceliği
- Genel Yönetim Muhasebe standartları, kuralları uygulamaları
Bütün muhasebeleştirme işlemlerinin kanıtlayıcı belgelere dayandırılması zorunludur.
Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde muhasebeleştirme belgesi olarak bu Yönetmelik eki Ödeme Emri Belgesi ve Muhasebe İşlem Fişi kullanılır.
- Tahakkuk Esası nedir ve nasıldır?
Bir ekonomik değer; yaratıldığında, başka bir şekle dönüştürüldüğünde, mübadeleye konu edildiğinde, el değiştirdiğinde veya yok olduğunda muhasebeleştirilir. (tahakkuk esası tanımı)
Kamu hesapları malî yıl esasına göre tutulur.
Kamu gelir ve giderleri tahakkuk ettirildikleri malî yılın hesaplarında gösterilir. (Tahakkuk Esası)
Bütçe gelirleri tahsil edildiği, bütçe giderleri ise ödendiği yılda muhasebeleştirilir. (Nakit Esası)
Bir hesaba borç veya alacak kaydedilen tutar, başka hesap ya da hesaplara alacak veya borç kaydedilir. (Çift Taraflı Kayıt Sistemi)
Muhasebe kayıtları ancak yeni bir muhasebe kaydı ile düzeltilir.
- Ödenemeyen giderler ve emanet hesapları.
Kamu idarelerinin nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderler, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ödenir.
Ancak, kanunları gereğince diğer kamu idarelerine ödenmesi gereken vergi, resim, harç, prim, fon kesintisi, pay ve benzeri tutarlara, tarifeye bağlı ödemelere ve ödenmesi talep edilen emanet hesaplarındaki tutarlara sırasıyla öncelik verilir.(ilk bu)
Malî yıl içinde ödeme emri belgesine bağlandığı halde, hak sahibinin talep etmemesi veya başka nedenlerle ödenemeyen tutarlar, bütçeye gider yazılarak emanet hesaplarına alınır ve buradan ödenir.
5 yıl içinde talep edilmeyen emanetler bütçeye gelir kaydedilir.
Bu tür tutarlar 320- Bütçe Emanetleri Hesabına alınır.
- Çerçeve hesap planı genel yapısı şu şekildedir.
- Ana hesap grupları (1- Dönen Varlıklar)
- Hesap grupları (14 – Diğer Alacaklar)
- Hesaplar (140 – Kişilerden Alacaklar Hesabı)
- Yardımcı hesaplar (140.01.01- Alacağın Aslı)
- Dönen varlıklar hesap gruplarından değildir.
1 Dönen Varlıklar
10 Hazır Değerler
11 Menkul Kıymet ve Varlıklar
12 Faaliyet Alacakları
13 Kurum Alacakları
14 Diğer Alacaklar
15 Stoklar
16 Ön Ödemeler
17 Yıllara Yaygın İnşaat ve Onarım Maliyetleri
18 Gelecek Aylara Ait Giderler ve Gelir Tahakkukları
19 Diğer Dönen Varlıklar
- Mali raporlamada düzenlenecek temel mali tablolar ve diğer mali tablolar
a) Temel mali tablolar:
1) Bilanço
2) Faaliyet Sonuçları Tablosu
3) Nakit Akış Tablosu
b) Diğer mali tablolar: (bunlar yok. Ancak temel mali tabloları ezberle)
1) Bütçe Uygulama Sonuçları Tablosu (Örnek:7)
2) Gelirlerin Ekonomik Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:8)
3) Giderlerin Kurumsal Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:9)
4) Giderlerin Ekonomik Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:10)
5) Bütçe Gelirlerinin Ekonomik Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:11)
6) Bütçe Giderlerinin Kurumsal Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:12)
7) Bütçe Giderlerinin Fonksiyonel Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:13)
8) Bütçe Giderlerinin Finansal Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:14)
9) Bütçe Giderlerinin Ekonomik Sınıflandırılması Tablosu (Örnek:15)
10) Bütçe Giderleri ve Ödenekler Tablosu (Örnek:16)
- Raporlama sıralaması nasıldır?
- Geçici mizan
- Dönem sonu işlemler
- Kesin mizan
- Bilanço
- Muhasebe Nedir?
Muhasebe : İşletmelerin ve devlet kurumlarının mali nitelikteki işlemlerinin
- Kaydedilmesi
- sınıflandırılması
- özetlenmesi
- raporlanması
- analiz ve yorum yapılmasıdır.
- Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği Asağıdakilerden hangisi aynı bütçeli kamu idaresidir?
Aynı Bütçeli Kamu İdaresi:
I sayılı cetvelde yer alan genel bütçe kapsamındaki idarelerin tamamı,(tek bir idare gibi değerlendirilecek)
II sayılı cetvelde yer alan idarelerin her biri, (kendi muhasebe birimleri kendi aralarında aynı bütçeli kamu idaresidir.)
III sayılı cetvelde yer alan idarelerin her biri,(kendi muhasebe birimleri kendi aralarında aynı bütçeli kamu idaresidir.)
ÖRNEK: Ankara Üniversitesi - Gazi Üniversitesi aralarında aynı bütçeli değil. Ama Ankara üniversitesi kalecik ile - Ankara üniversitesi Nallıhan kendi aralarında aynı bütçeli.
- Yevmiye Sistemi, Muhasebeleştirme Belgeleri ve Açılış Kayıtları nasıldır ?
Muhasebe işlemleri yevmiye tarih ve müteselsil sıra numarasına göre önce yevmiye defterine kaydedilir. Her muhasebe kaydı bir belgeye dayanır. Her işlem Yönetmelikte «hesabın işleyişi» maddelerinde belirtildiği şekilde kaydedilir. Yönetmelikte olmayan işlemler, hesabın niteliğine uygun şekilde kaydedilerek Bakanlığa bilgi verilir.
Bütçeden nakden ve mahsuben yapılan işlemler ve Okul Pansiyonları hesabına yapılan işlemler ÖDEME EMRİ BELGESİ ile kayıtlara alınır. Diğer işlemler ise MUHASEBE İŞLEM FİŞİ ile kayıtlara alınır. Mali yıl başında bir önceki dönem kapanış bilançosu ve dipnotları esas alınarak açılış bilançosu düzenlenir. Açılış kaydına ilişkin MİF açılış bilançosuna eklenir. Açılış kaydına esas tutarlar ilgili hesaplar için açılan büyük defter ve yardımcı hesaplara aktarılır.
Bütçeden nakden ve mahsuben yapılan işlemler ve Okul Pansiyonları hesabına yapılan işlemler ÖDEME EMRİ BELGESİ ile kayıtlara alınır. Diğer işlemler ise MUHASEBE İŞLEM FİŞİ ile kayıtlara alınır. Mali yıl başında bir önceki dönem kapanış bilançosu ve dipnotları esas alınarak açılış bilançosu düzenlenir. Açılış kaydına ilişkin MİF açılış bilançosuna eklenir. Açılış kaydına esas tutarlar ilgili hesaplar için açılan büyük defter ve yardımcı hesaplara aktarılır.
- Kullanılacak defterler ve kayın düzeni
- Yevmiye Defteri
- Büyük Defter
- Kasa Defteri
- Yardımcı Hesap Defterleri
- Nakde Dayalı Ödeme Sistemi
Genel bütçe kapsamındaki (cetvel I) kamu idarelerinde kullanılır.
Genel bütçe kapsamında yer alan idarelerin nakit yönetimi KEÖS kapsamında yapılır.
Ödemeler, Hazinenin aktardığı nakit ile sınırlıdır. (325 ile günlük talepler)
Tahsilatlar, ödeme amacıyla kullanılmadan gün sonunda Hazine hesabına aktarılır. Nakit Talepleri, Hazine İç Ödemler Muhasebe Birimine yapılır.
Hazine tarafından aktarım muhasebe birimlerinin banka hesaplarına yapılır.
TBMM, Cumhurbaşkanlığı, MİT, Hazine Müsteşarlığı muhasebe birimleri (İç ödemeler, dış ödemeler ve devlet borçları) kapsam dışıdır.
Muhasebe birimlerinin ödeme (bütün ödemeler) ve tahsilat (banka aracılığıyla tahsil edilen) hesapları vardır.
Vergi dairelerinin sadece tahsilat hesabı vardır.
Merkez Muhasebe Birimlerinin ödeme hesabı TCMB’de, Merkez Muhasebe Birimlerinin tahsilat hesabı TCMB’de, Merkez dışı Muhasebe Birimlerinin ödeme hesabı TCMB’de, Merkez dışı Muhasebe Birimlerinin tahsilat hesabı Ziraat Bankası’nda,
- 108 – Diğer Hazır Değerler Hesabı
Genel bütçeli idarelerin kasa ihtiyacı için Hazineden talep ettikleri nakit tutarlar ile bunlardan tahsil edilerek kasaya konulan tutarlar.
Genel Bütçe dışındaki idarelerin kasa ihtiyacı için veznedar adına düzenlenen çekler ile bunlardan tahsil edilerek kasaya konulan tutarlar.
Kasa fazlası tutarlarının bankaya gönderilmesi
Bankaya gönderilmesi gereken dövizler.
Dolaşımdan kaldırılan madeni paralar ,
Yıl sonu itibariyle, dış finansman kaynağı tarafından gönderildiği bildirilen ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası aracılığı ile teyidi yapılan; ancak Hazine hesaplarına henüz intikali gerçekleşmemiş dış borç tutarları
Döviz 108 - 105 ile gönderilir.
- Aşağıdakilerden hangisi tahsilinde bütçeye gelir kaydedilecek kişi alacaklarındandır?
Tahsilinde bütçeye gelir kaydedilecek kişi alacakları:
- 657 SK 13. md’ye göre çıkarılan yönetmelik gereği tahsil edilen tutarlar,
- Akdi ihlal edilen öğretmen öğrencilerden tahsil edilen tutarlar,
- 2022 sayılı kanuna göre tahsil edilen tutarlar,
- Menkul kıymet ve değerli kağıtlardan noksan çıkan veya zimmete geçirilen tutarlar,
- Kişilerden alacaklar hesabına kaydedilen tutarlar için tahakkuk ettirilerek tahsil edilen tüm faiz tutarları. (bunları ezberle)
Tahsilinde bütçeye gelir kaydedilmeyecek kişi alacakları:
- Paralardan noksan çıkan ya da zimmete geçirilen tutarlar,
- Bütçe giderleri hesabı dışındaki diğer hesaplara borç veya alacak kaydı suretiyle verildiği, alındığı veya gönderildiği hâlde çalınan, zayi olan, fazla veya yersiz verilen veya noksan çıkan tutarlar,
- Ön ödemelerden süresinde mahsup edilmeyen veya zimmete geçirilen tutarlar,
- Tahsildar, veznedar veya bu işlerle görevlendirilmiş bulunan memur ve mutemetler tarafından alındı veya diğer resmî belgeler karşılığında tahsil edildikten sonra zimmete geçirilen veya kaybedilen tutarlar.
- 140 – Kişilerden Alacaklar Hesabı
Bu Hesaba Kaydedilmesi Gereken Tutarlar:
- 27/9/2006 tarihli ve 2006/11058 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre belirlenen kamu zararları,
- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 13 üncü maddesi uyarınca 27/6/1983 tarihli ve 83/6510 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Devlete ve Kişilere Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi, Amirlerinin Sorumlulukları, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre alınması gereken tutarlar,
- Mecburi hizmet kaydı ile çeşitli okullarda okutturulan veya staj için gönderilen memur, öğretmen, öğrenci ve benzerlerinden başarılı olamayan veya herhangi bir şekilde akdi ihlal edenlerden alınması gereken tutarlar,
- 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümleri gereğince, ödenen aylıklardan yersiz ödendiği anlaşılarak geri alınması gereken tutarlar,
- Veznedarların muhafazası altında bulunan para, menkul kıymet ve değerli kâğıtlardan noksan çıkan veya zimmete geçirilen tutarlardan bu hesaba kaydedilmesine karar verilenler,
- Bütçe giderleri hesabı dışındaki diğer hesaplara borç veya alacak kaydı suretiyle verildiği, alındığı veya gönderildiği hâlde çalınan, zayi olan, fazla veya yersiz verilen veya noksan çıkan tutarlar.
- Bütçe içi veya bütçe dışı olarak verilen veya gönderilen ön ödemelerden süresinde mahsup edilmeyen veya zimmete geçirilen tutarlar,
- Tahsildar, veznedar veya bu işlerle görevlendirilmiş bulunan memur ve mutemetler tarafından alındı veya diğer resmî belgeler karşılığında tahsil edildikten sonra zimmete geçirilen veya kaybedilen tutarlar.
- Bakanlıkça bu hesaba kaydedilmesi bildirilen tutarlar,
- Hesapta kayıtlı tutarlar için tahakkuk ettirilecek faizler.
- Stoklar
Stoklar hakkında Taşınır Mal Yönetmeliği ile Türk Silahlı Kuvvetleri, Milli İstihbarat Teşkilatı ve Emniyet Genel Müdürlüğü Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Stoklar maliyet bedeli ile hesaplara alınır.
Maliyet bedeline faiz dahil değildir.
Bağış ve hibe olarak gelenler, bilinen değeri ile yoksa tespit edilen değeri üzerinden hesaplara alınır.
Satın alınan taşınırlara ilişkin düzenlenen TİF(Taşınır İşlem Fişi) kayıtlara alınmak üzere muhasebeye gönderilir.
Stoklar için düzenlenen TİF düzenlenme tarihini takip eden 10 gün içinde ve her halükarda mali yıl sona ermeden önce muhasebeye gönderilir.
Bütçe dışı kaynaklardan elde edilen ilk madde ve malzemeler gelir yazılmak suretiyle kayıtlara alınır.
İlk madde ve malzeme hesabında kayıtlı stokların çıkışı genel bütçe kapsamındaki idarelerde kullanıma ilişkin taşınır işlem fişleri üç aylık dönemler itibariyle diğer idarelerde ise üç ayı geçmeyecek şekilde belirlenen sürelerde taşınır işlem fişlerindeki çıkışları gösteren onaylı bir liste muhasebe birimine gönderilir.
Stoklar basit ortalama yöntem kullanılarak hesaplanan «dönem ortalama düzeltme katsayısı» kullanılarak enflasyon düzeltmesine tabi tutulur.
Stokların çıkışı ilk giren-ilk çıkar esasına göre yapılır. (FIFO)
Kamu idarelerince üretilen mamullerin kendi tüketimlerinde kullanılması halinde gerçeğe uygun değerleri üzerinden bütçelerine gelir ve gider kaydedilir.
- Avansların Verilme Şartları
Yüklenicilere verilen avanslar
a. Sözleşmesinde belirtilmiş olmalıdır.
b. Sözleşme tutarının % 30 unu geçemez.
c. Karşılığında teminat alınır.
d. Mal ve hizmet alımlarında yüklenme tutarının % 10 una kadar bütçe dışı avans verilebilir.
e. Yapım işlerinde ise yüklenme tutarının % 15 ine kadar bütçe dışı avans verilebilir.
f. Eğer bu oranların üzerinde (tavan % 30) avans verilmesi gerekirse genel bütçe için Bakanlığın uygun görüşü, diğer idarelerde ise üst yöneticinin kararı ve aşan kısmı için TCMB kısa vadeli avanslar için uyguladığı oranda faiz alınmak kaydıyla bütçe dışı avans verilebilir.
g. Verilen avanslar karşılığında alınan teminatlar, yüklenicinin talebi halinde mahsup edilen oranda serbest bırakılır veya iade edilir.
- 165 – Mahsup Dönemine Aktarılan Avans ve Krediler Hesabı
a. Bütçede ödeneğine dayanılarak yapılan ön ödemelerden mahsup dönemine aktarılan tutarların izlenmesi için kullanılır.
b. 160 ve 161 hesapta takip edilen avans ve krediler bu hesaba aktarılır.
c. 162 hesapta takip edilenler bu hesaba aktarılmaz.
d. Mali yıl içinde iş avans ve kredileri hesabına borç kaydedilerek verilen avans ve kredilerden harcandığı halde belgeleri muhasebe birimine verilemeyenler dairesinin bildirmesi üzerine veya belgeleri verildiği halde mali yıl sonuna kadar incelemesi tamamlanmayanlar saklı tutulan aynı miktardaki ödenekleri ile birlikte bu hesaba alınarak mahsup dönemine aktarılır.
e. İş avans ve kredilerden mahsup dönemine aktarılanların mahsup evrakları kredinin açıldığı tarih ile ait olduğu bütçe yılının son günü arasındaki bir tarihi taşımalıdır.
f. Mahsup dönemi sonuna kadar kapatılmayan avans tutarları kişilerden alacaklar hesabına alınır.
- 250 – Arazi ve Arsalar Hesabı, 251 – Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı, 252 – Binalar Hesabı, 253 – Tesis, Makine ve Cihazlar Hesabı, 254 – Taşıtlar Hesabı, 255 – Demirbaşlar Hesabı
- 257 – Birikmiş Amortismanlar Hesabı (-)
Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerinde Amortisman Uygulaması
Uygulama «Amortisman ve Tükenme Payları» konulu 28 sıra nolu Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği kapsamında yürütülmektedir.
Duran varlıkların amortisman ve tükenme payına tabi değerleri maliyet bedelidir.
Maliyet Bedeli: Bir varlığın satın alınması, üretilmesi veya değerinin artırılması için yapılan harcamalar veya verilen kıymetlerin toplamı.
Enflasyon düzeltmesine tabi tutulmuş olan varlıklar için amortisman hesaplamasına esas alınacak değer düzeltme sonucu ortaya çıkan değerdir.
Taşınırlar için 14.000 TL, taşınmazlar için 34.000 TL’yi aşan tutarlar değer artırıcı harcamadır.
Duran varlıklar için amortisman ve tükenme payı ayrılmasında «normal amortisman» yöntemi uygulanır.
- 257 – Birikmiş Amortismanlar Hesabı (-)
Amortisman ve tükenme payına tabi varlıklar: (hangisi var hangisi değil)
251 - Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı
252 - Binalar Hesabı
253 - Tesis, Makine ve Cihazlar Hesabı
254 - Taşıtlar Hesabı
255 - Demirbaşlar Hesabı
256 - Hizmet İmtiyaz Varlıklar Hesabı
260 - Haklar Hesabı
263 - Araştırma ve Geliştirme Giderleri Hesabı
264 - Özel Maliyetler Hesabı
267 - Diğer Maddi Olmayan Duran Varlıklar Hesabı
294 - Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıklar Hesabı
Amortisman ve tükenme payına tabi olmayan varlıklar:
Arazi ve arsalar
Yapım aşamasındaki sabit varlıklar
Varlıkların elde edilmesi için verilen avans ve krediler
Sanat eserleri.
- 320 – Bütçe Emanetleri Hesabı
Bu hesap mali yıl içinde ödeme emri belgesine bağlandığı halde;
- Nakit yetersizliği,
- Hak sahibinin müracaat etmemesi , nedeniyle ilgililerine ödenemeyen tutarların izlenmesi için kullanılır.
- Bir tutarın bu hesaba alınabilmesi için hizmet yapılmış, mal veya hizmet alınmış, harcama belgeleri tamamlanarak ödeme emri belgesine bağlanarak harcama yetkilisince imzalanmış ve ödenmek üzere muhasebe birimine gelmiştir.
- Bu hesaba alınmış tutarların ödeneği mevcuttur.
- Bütçe emanetine alınan tutarların her biri için kayda alınma sırasında, muhasebeleştirme belgesi bir nüsha fazla düzenlenir.
- Bütçe emanetine alınan tutarlardan gerek yılı içinde gerekse yılı geçtikten sonra yapılacak ödemeler için Muhasebe İşlem Fişi düzenlenir.
- Nakit mevcudunun yetersiz olması nedeniyle bu hesaba alınan tutarlar, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ilgililere ödenir.
- Tutarın emanete alınması sırasında hak sahibine verilen veya hak sahibine verilmediği için muhasebe biriminde saklanan muhasebeleştirme belgesinin bir nüshası MİF'e eklenir.
- Malın alındığı veya hizmetin yapıldığı mali yılı izleyen beşinci yılın sonuna kadar talep edilmeyen bütçe emanetleri bütçeye gelir kaydedilir.
- 323 – Bütçeleştirilmiş Borçlar Hesabı
Genel Bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde bir taahhüde ve harcama talimatına dayanmayan giderlere ilişkin olup, Bakanlıkça (Maliye Bakanlığı) belirlenecek ekonomik kodlardan yapılan ve bütçede ödeneği öngörülmüş olmakla birlikte, oluştuğu yer ve zamanda ödeneği bulunmadığı için ödenemeyen giderlerden kaynaklanan borçların izlenmesi için kullanılır.
Sadece genel bütçe kapsamındaki idareler kullanır,
Giderler harcama talimatı ve talimata dayanmaz,
Sadece Bakanlıkça belirlenen ekonomik kodlardan yapılır,
Bütçede ödenek VAR ama oluştuğu yer zamanda YOK
Numaralarını öğrenebilirmiyiz?
- 332 – Okul Pansiyonları Hesabı
Bu hesap Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul pansiyonları ile ilgili işlemlerin izlenmesi için kullanılır. (rakamlar önemsiz, gelirler önemli)
Bu hesap sadece genel bütçeli kamu idarelerinde kullanılır.
Pansiyon Gelirleri
- Her yıl bütçe kanunu ile tespit edilerek paralı yatılı öğrencilerden alınacak ücretler.(% 88-332, %12-333)
- Parasız yatılı öğrencilerin, her yıl bütçe kanunu ile belirlenen tutar üzerinden devletçe karşılanan ücretleri.
- Pansiyonların bağlı bulundukları okulların öğretmenleri, memurları, hizmetlileri ve gündüzlü öğrenciler ile Milli Eğitim Bakanlığı denetim elemanları ve Bakanlıkça görevlendirilenler, başka okullardan gelen öğretmen ve öğrenci gruplarından alınan yemek ücretleri. (% 88-332, %12-333)
- Pansiyon gelirlerinin yetişmemesi nedeniyle Milli Eğitim Bakanlığından verilecek emir üzerine merkezden veya başka muhasebe birimlerinden aktarılan paralar.
- Pansiyon paralarından fazla ve yersiz ödendiği anlaşılarak kişilerden alacaklar hesabına kaydedilen paralar.
- 337 – Mutemetlikler Cari Hesabı
Bu hesap, muhasebe birimlerinin kendilerine bağlı muhasebe yetkilisi mutemetlikleriyle olan nakit ilişkilerinin izlenmesi için kullanılır.
Muhasebe yetkilisi mutemetlerinin yaptığı tahsilatların ay sonunda vereceği belgelere göre ilgili hesaplara dağıtılana kadar izlenmesi için kullanılır.
Muhasebe yetkilisi mutemetlerinin yaptıkları tahsilatlardan iadesi gerekenlerin izlenmesi için kullanılır.
İlgili yönetmeliklere bak.
Not: Bizde olmayan paraları izlenen hesaplar. 330-332-333-337
- 500 – Net Değer Hesabı
Hesaplarda kayıtlı varlıklar toplamı ile yabancı kaynaklar, değer hareketleri, geçmiş yıllar olumlu-olumsuz faaliyet sonuçları ve dönem faaliyet sonuçları toplamı arasındaki fark,
1+2 > 3+4+570+ (580)+590+(591) ise aradaki fark 500’ e alacak kaydedilir.
1+2 < 3+4+570+ (580)+590+(591) ise aradaki fark 500’ e borç kaydedilir.
500.01.01 İlk yıl Denge Kaydı
Hesaplarda kayıtlı olmayan varlık ve yabancı kaynaklardan kaydi envanteri yapılarak hesaplara alınanlar,
Öz kaynaklar ana hesap grubundaki diğer hesaplarda kayıtlı tutarlardan bu hesaba aktarılmasına Bakanlıkça karar verilenler.
Hesap hem alacak hem de borç karakterlidir.
- HESAP PLANI V- ÖZ KAYNAKLAR
51 – Değer Hareketleri
- 510 Nakit Hareketleri Hesabı
- 511 Muhasebe Birimleri Arası İşlemler Hesabı
- 512 Proje Özel Hesabından Kullanımlar Hesabı
- 513 Doğrudan Dış Proje Kredi Kullanımları Bildirim Hesabı
- 519 Değer Hareketleri Sonuç Hesabı
- 510 – Nakit Hareketleri Hesabı
Nerede ne amaçlı kullanılır
- Aynı bütçeli muhasebe birimleri arasında kullanılır.
- Örneğin Genel Bütçeli Kurumların muhasebe birimleri arasında,
- Örneğin Özel Bütçeli bir kurumun kendisine bağlı muhasebe birimleri arasında,
- Sadece ulusal para olan TL alınmasında ya da gönderilmesinde kullanılır.
- Kural olarak dönem sonunda bakiyesi 519 hesaba aktarılır.
- İstisnası: 510.03- Kasa Hesabına Ait Gün Sonu Bakiye Aktarımları yardımcı hesabı borç ya da alacak bakiyesi 519’a değil 500.10 yardımcı hesabına aktarılır.
- HESAP PLANI VI- FAALİYET HESAPLARI
Hangisi yer almaz ?
60 – Gelir Hesapları
- 600 Gelirler Hesabı
61 – İndirim, İade ve İskonto Hesapları
- 610 İndirim, İade ve İskontolar Hesabı
63 – Gider Hesapları
- 630 Giderler Hesabı
69 – Faaliyet Sonuçları
- 690 Faaliyet Sonuçları Hesabı
- 698 Enflasyon Düzeltmesi Hesabı
- Faaliyet ve Öz Kaynak Hesapları İçin Dönem Sonu İşlemleri
6’lı hesaplar Yıl sonunda 690’a aktarılır. ilk 690 hesabı olumlu ise 590 olumsuz ise 591 ‘e aktarılır.
- Dönem içinde 600- Gelirler Hesabı, 610- İndirim, İade ve İskontolar Hesabı, 630- Giderler Hesabı ve 698- Enflasyon Düzeltmesi Hesabına kayıtlar yapılır.
- Dönem Sonunda bu dört hesabın bakiyesi 690- Faaliyet Sonuçları Hesabına aktarılır.
- Dönem Sonunda 690 Hesap borç bakiyesi verirse olumsuz faaliyet sonucu ortaya çıkmış olup 690 hesabın bakiyesi 591- Dönem Olumsuz Faaliyet Sonucu Hesabına aktarılır.
- Dönem Sonunda 690 Hesap alacak bakiyesi verirse olumlu faaliyet sonucu ortaya çıkmış olup 690 hesabın bakiyesi 590- Dönem Olumlu Faaliyet Sonucu Hesabına aktarılır.
- Açılış kaydından sonra şayet geçmiş dönemden olumsuz faaliyet sonucu varsa 591 hesabın borç bakiyesi 580 Geçmiş Yıllar Olumsuz Faaliyet Sonuçları Hesabına(N-1) aktarılır.
- Açılış kaydından sonra şayet geçmiş dönemden olumlu faaliyet sonucu varsa 590 hesabın alacak bakiyesi 570 Geçmiş Yıllar Olumlu Faaliyet Sonuçları(N-1) Hesabına aktarılır.
- Dönem sonu işlemleri ve açılış kaydından sonra yapılan işlemlerle 510, 511, 512, 513, 590 ve 591 hesapları tamamen kapatılır.
- Dönem sonu işlemleri ve açılış kaydından sonra yapılan işlemler sonucunda 519(N-1), 570(N-1) ve 580(N-1) ve 54 grubu hesapları bakiyeleri ile devam eder.
- 519(N-1), 570(N-1) ve 580(N-1) hesapların o yıl sonunda (N-2) yılına devredilir. Bu işlem bu hesapların hepsi için 5. yıl sonuna kadar yapılarak en sonunda 500- Net Değer Hesabına devredilir.
- 6 ve 7 grubundaki hesaplar cari yıl içinde kullanılıp sonuçları raporlandıktan sonra yıl sonu ve açılış bilançosu ardından yapılan kayıtlar ile bilanço hesaplarına dahil edilerek bilanço içinde takip edilmektedir.
- 800 – Bütçe Gelirleri Hesabı
800 – Bütçe Gelirleri Hesabına alacak kaydedilecek işlemler:
- Nakden veya mahsuben yapılan her türlü tahsilat,
- 140.01.01 yardımcı hesabına kaydedilen tutarlardan nakden veya mahsuben yapılan tahsilat,
- Bağış ve yardım olarak alınan nakitler,
- Bütçedeki ödeneğine dayanılarak verilmiş olup 232-Kurumca Verilen Borçlar Hesabında izlenen tutarlardan yapılan ana para tahsilatı,
- Alacak hesaplarına kayıtlı tutarlara ilişkin olarak tahsil edilen faizler,
- Bütçe gelirlerini tahsil etmeye yetkili memurlarca zimmete geçirilen tutarlar,
- Basımı yapılarak Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne teslim edilen madeni paralar itibari değeri üzerinden,
- Darphane ve Damga Matbaası Muhasebe Birimince döner sermayesine devredilen dolaşımdan kaldırılan madeni paraların satış bedeli,
- Önceki yıl bütçesine gelir, ilgili idare bütçesine özel ödenek kaydolunup yıl sonuna kadar harcanmayan ve emanetler hesabına devrettirilen tutarlar,
- İdare bütçelerine hem özel gelir hem de özel ödenek kaydedilen tutarlardan şartların oluşması nedeniyle ilgili mevzuatına göre iptal edilerek bütçeye gelir kaydedilmesi gerekenler,
- Yabancı paralar ile yapılan işlemlerden doğan olumlu para farkları,
- 830 – Bütçe Giderleri Hesabı
830 – Bütçe Giderleri Hesabına borç kaydedilecek işlemler:
- Bütçe gideri olarak tahakkuk ettirilen tutarlar,
- Ödeneğine dayanılarak bütçe gideri olarak tahakkuk ettirilen tutarlardan herhangi bir nedenle hak sahiplerine ödenemeyenler(320),
- Ön ödemeler hesap grubunda yer alan hesaplara borç kaydedilen tutarlardan bütçe gideri olarak mahsup edilmesi gerekenler,
- Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde Bakanlıkça, kapsama dâhil diğer kamu idarelerinde üst yönetici tarafından verilen talimat üzerine başka bir muhasebe birimince ödemesi yapılan hakediş tutarları,
- İç ve dış malî borçlar hesaplarında yer alan tutarlar karşılığı olarak ödenen faiz giderleri,
- Ödeneğine dayanılarak verilen borç tutarları,
- Ödeneğine dayanılarak genel bütçe dışı idare veya kuruluşlara yatırılan sermayeler,
- Bütçeleştirilmiş borçlar hesabına kaydedilmiş olan tutarlardan ödeneği temin edilenler,
- Dolaşımdan kaldırılan madeni paralar, Darphane ve Damga Matbaası Muhasebe Birimince, döner sermayeye verildikçe itibari kıymet tutarı,
- Bütçeden mahsup edilecek ödemeler hesabına kaydedilerek yapılan ödemelerden bütçeleştirme işlemi tamamlananlar,
- Bütçe gelirlerinden mahallî idareler ve fon payı veya diğer kamu idaresi payı olarak hesaplanan tutarlar,
- Genel bütçe harç tahsilatlarından meslek odaları payı olarak hesaplanan tutarlar,
- Yabancı para cinsinden yapılan ödemelerde bankaca, kur değişimi dolayısıyla verilen talimattan daha fazla bir tutar aktarıldığı durumlarda, doğan olumsuz kur farkları işlem tarihinde her bir işlem bazında,
- Bedelsiz olarak kişilerden intikal eden varlıklardan kullanılmadığı veya amaç dışı kullanıldığı için geri istenilenler kayıtlı değerleri üzerinden,
Bir işletme kredisi, kişisel krediler, konut kredisi kredileri, araç kredileri, öğrenci kredileri, konsolidasyon için teminatsız krediler, proje finansmanı vb. Mi arıyorsunuz? Kredi için doğru çözümleriz! Şirketlere ve bireylere% 2 faiz oranı düşük ve uygun fiyatlı krediler sunuyoruz. Bu nedenle, acil ve güvenli bir krediyle ilgileniyorsanız. Daha fazla bilgi için, lütfen bugün bize e-posta gönderin: Via: Elegantloanfirm@hotmail.com.
YanıtlaSil